woensdag 27 april 2011

Column Motorkleding

Nu de zomer weer voor de deur staat denken wij direct aan beschermende kleding. Tja, als het zo warm is, en wij hopen dat we weer heel veel van dat soort dagen gaan krijgen deze zomer, is het natuurlijk wel lekker om een verfrissend ritje op de motor te gaan maken. Lekker op je slippers, gympies, spijkerbroek of nog lekkerder; korte broek en een wapperend t-shirt en zonder handschoenen. Wel je goedgekeurde en van E-keurmerk voorziene helm op natuurlijk, voor de veiligheid…. 

Je snapt het waarschijnlijk al, van ons mogen de wetsontwikkelaars dit strafbaar stellen. Gek genoeg is het niet verboden, maar iedere weldenkende en serieuze motorrijder zou dit afkeuren. Toch zien wij in de zomer vaak genoeg dit soort taferelen voorbij komen knallen. Wij denken dan bij onszelf; mag toch hopen dat er vandaag niemand is opgestaan om deze “collega” motorrijder tijdens zijn verkoelende ritje aan te tikken. Het leed is namelijk niet te overzien, wij hebben ze in de praktijk helaas wel mogen meemaken en denken dan stiekem; eigen schuld, dikke bult. Als het tenminste bij een bult blijft, maar vaker loopt het wel erger af. 

Nee, ook al is het warm en is het geen pretje op de motor met je warme motorpak van leer of Gore-Tex aan, doe het toch maar. Als je valt of wordt aangereden door iemand die op dezelfde dag is opgestaan met boze bedoelingen MOET je bescherming aan/om hebben. Dus een goed passende motorbroek met protectie op de plaatsen waar dat nodig is (knieën en heupen). Een goed passend motorjack, al dan niet met ventilatie openingen, maar zeker voorzien van protectie op rug, schouders en ellebogen. Hoge leren laarzen met extra bescherming ter hoogte van de enkels en scheenbenen, en natuurlijk goede motorhandschoenen die goed sluiten om de polsen met bescherming voor de vingers en handen. Tja, en natuurlijk ook die veilige helm met E-keurmerk, eventueel voorzien van ventilatie roosters… Hoe warm het ook is, pfffff.

Wij krijgen het er nu al warm van, maar ons zien ze echt niet zonder deze kleding, ook al is het nog zo warm. 
O ja, en nog wat. Wij zien ook zo vaak in de zomer mensen naar hun werk of kantoor rijden op de motor. Hebben een deugdelijk pak aan, dikke laarzen, super helm met zwart vizier enzo. Want je moet wel de blits maken op kantoor natuurlijk. Aan de kleding is gedacht, de helm is perfect, en ook handschoenen en laarzen zijn dik in orde.  Maar die rugzak met laptop of grote kantooragenda met harde kaft, of dat stalen slot om de buikschuiver op slot te zetten zitten er wel in. Kan je niet zonder als je naar kantoor gaat? Ons advies, ga lekker met de auto. 
Wij hebben mensen mee gemaakt die nu in een rolstoel door het leven moeten na een val van de motor die toen met een dergelijke rugzak op hun rug reden. Dat was gelijk hun laatste motorrit in hun leven. Wij weten het, het klinkt erg hard, maar hadden deze mensen toen maar beter geweten dan waren het nu nog “collega” motorrijders van ons geweest. 

Wij wensen alle motorrijders deze zomer fantastische motorritten toe, geniet daarvan en denk vooral aan uw eigen veiligheid en die van anderen natuurlijk. 

Met vriendelijke motorgroeten,
 

Hans en Igna Hendriks
De handschoenen en helm liggen op de motor.

maandag 11 april 2011

Seizoenstart MCWombarg 10 april

Het is alsof we het weer kunnen bestellen. Weer een heerlijk zonnetje en niet te warm. We kwamen omstreeks 09.15 uur bij het clubhuis van MC Wombarg te Woudenberg. Er waren toen al 16 enthousiaste deelnemers, vrouwen en mannen, aanwezig.

Na een bakkie zijn wij alsvast naar de locatie gereden die een paar minuten van het clubhuis vandaan was. Hier snel alles opgezet zodat wij zo snel mogelijk met de training konden beginnen. Toen wij bijna klaar waren met alles uitzetten kwamen de motorrijders al binnen druppelen, de een wat sneller dan de ander en al snel waren er 22 motorrijdsters en rijders.



De uitleg werd gegeven voor de hele groep Natuurlijk werd er een stukje theorie behandeld. Iemand had, voor de uitleg, al aangegeven welke problemen hij had ondervonden bij het doen van een slalom. Dat was natuurlijk een mooie insteek om de uitleg af te kunnen stemmen op de vraag.



Tijdens het rijden werden er instructie gegeven aan de dames door mij. De heren kregen instructie van Hans. Zie voor deze foto's http://motorrijschoolhendriks.blogspot.com/.


We begonnen de dag met een slalom om even weer het gevoel te krijgen van de motor. Na een aantal keer de slalom rijden werd de cadans al snel gevonden. Soms wat kort op elkaar, maar het ging allemaal goed.



Na deze oefening richtten wij ons op het remmen. De oefeningen werden telkens iets uitgebreid, maar iedereen deed alles alsof ze nooit iets anders hadden gedaan. Zelfs de dame die in het nabije verleden een keer was gevallen tijdens het remmen deed het zo goed.


Natuurlijk kunnen een balk en een band niet ontbreken met een training. Er waren een paar dames die zeiden dat het niet gingen doen, maar toen het zover was, ging iedereen er overheen.



Eerste keer wennen, maar al snel werden de snelheden opgevoerd.



Er was 1 dame de vroeg of de balk en de band zo opgelijnd konden worden dat ze in 1 rit genomen konden worden… Even geduld, eerst de balk, dan de band en uiteindelijk kan je ze allebei achter elkaar aan pakken.


Een vrouw die langs kwam fietsen met haar man zag het nut er niet van in: "Waar is dat nu goed voor?" Nou mevrouw, dat kunnen wij u wel vertellen; Als motorrijdster moet je natuurlijk wel weten wat je moet doen en vooral wat je voelt als je iets op de weg tegenkomt, wat je niet kan of wil ontwijken.

Als slagroom op het toetje, boden wij de motorwip aan. Eng....o nee, toch eigenlijk wel heel erg leuk. Ook hier bleven er geen mensen achter.










Uiteindelijk weer een superdag zonder letsel en schade, met veel zon.


Dames tot binnenkort bij een vrouwentraining en MC Wombarg tot volgend jaar bij de Seizoenstart van 2012.



Allen bedankt!